keskiviikko 9. syyskuuta 2015

Urakkatunnit

Tänään kokeilimme tämän ryhmän kanssa ensimmäistä kertaa urakkatunteja (2x oppituntia putkeen, eli pienellä aloitettiin). Ohjelmassa oli kuvaamataidon töiden loppuun saamista ja matematiikan kertausta. Tehtävät sai suorittaa haluamassaan järjestyksessä omaa tahtia, kunhan työt tuli tehtyä. Kotitehtävät oli myös merkattu etukäteen.

Alku tuntui hämäävältä, mutta selvästi olivat tehneet vastaavanlaista jo aiemminkin. Tunti sujui mukavissa tunnelmissa, vaikka jotkin oppilaat näkevät urakkatyössä olevan vapauden hyvänä sauman kaikelle muulle toiminnalle kuin opiskelulle. Sen jälkeen kun nämä tyypit saa opiskelemaan, on kaikki hyvin.

Tuntien jälkeen tehtiin peukkuarvioinnit siitä, kuinka tunnit olivat onnistuneet. Päälle puolet arvioivat työskennelleensä hyvin, kun taas loput arvioivat työskentelynsä olevan huonoa tai vaihtelevaa. Sen sijaan kaikki oppilaat olivat sitä mieltä, että juuri tämän tyyppiset tunnit ovat kivoja. Tällaisia siis lisää! Seuraavaksi toteutetaankin jokin pidempi urakkajakso, kuten yhden päivän tai yhden oppiaineen tunnit koko viikon ajan omaan tahtiin edeten.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti