Kuinkakohan moni potee sellaisesta ikävästä sairaudesta kuin asennevamma? Sen hoitoon ei vielä ole saatavilla tehokasta lääkettä, mutta ammattiauttajan apuun voi turvautua. Asennevamma oppilaan taholta on asia, josta en edes viitsi puhua - se kun katoaa pienemmillä vuosien saatossa. Opettajilla sen sijaan vammaa esiintyy, harvalla onneksi tosin. Millainen on opettaja, jolla on asennevamma oppilaisiin? Kuinka saavuttaa hyviä oppimistuloksia asennevamman kanssa.
Vastaus on: ei voi. Jos vammasi on sen kaltainen, että leimaat lapsen sen perusteella, mitä olet hänestä kuullut tai mitä lyhyellä aikavälillä havainnut, niin lapsen käytös tuskin muuttuukaan koskaan. Miksi? Koska olet koko ajan muistuttamassa häntä siitä, kuinka huono hän jossain on. Jos asennoidut lapseen negatiivisesti, käytös jää sen mukaisesti. Anna edes mahdollisuus hänen näyttää pystyvänsä myös muuhun. Kannusta ja kiinnitä huomiota oppilaan hyviin puoliin.
Olen puhunut. Ugh.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti