sunnuntai 19. kesäkuuta 2016

Kesälomamietteitä

Opettajan kesäloma on sen kaksi kuukautta. Ensimmäiset viikot (1-4 viikkoa opettajasta riippuen) menevät vain pään tyhjentämiseen ja henkisenä irtautumisena kouluympyröistä. Ensimmäisen lomaviikon menin ikään kuin oudossa sumussa ja aamulla herätessäni ensimmäinen ajatus oli: "Jaa, jännä ettei tarvitsekaan lähteä tänään koululle.". Pitkin päivää taasen tuli ajatuksia: "nyt tähän aikaan meillä olisi yleensä matikkaa", "nyt tähän aikaan yleensä meillä olisi ruokatauko". Uuden arkirytmin omaksuminen loman ajaksi on haastavaa, mutta niin tulee olemaan syksylläkin koulupäivien rytmin omaksuminen. Alku´shokista´ selvittyäni todellinen rentoutuminen vasta alkoi.

No mitä se opettaja sitten tekee kesällä? Meistä on moneksi: osa rentoutuu kotona elokuvien ja kirjojen parissa, osa lähtee mökkeilemään, osa viettää aikaa perheen kanssa, osa urheilee, osa matkustelee joko Suomessa tai ulkomailla... eli aika samanlaisia asioita kuin muutkin lomailijat ammatista riippumatta. Sellaisen asian kuitenkin olen huomannut, että opettajilla muista ammattiryhmistä poiketen, työasiat pulpahtavat paljolti mieleen lomallakin. Opettaja saattaa puolivahingossa eksyä etsimään Internetistä kivoja ideoita ensi lukuvuodeksi ja saattaapa oppilaat muistua mieleen kaupungilla kävellessä - elleivät ihan jopa kävele vastaan.

Ja onpa tullut pyöriteltyä mielessä myös sitä, mikä tänä lukuvuonna meni hyvin ja mikä huonosti. Menikö lukuvuosi enimmäkseen hyvin vai onnistuinko pilaamaan kaiken. Tiedättehän, sellaista pientä itsensäruoskintaa parhaimmillaan ihan kuin kyseessä olisi viimeinen tuomio. Onnistuin monissa asioissa hyvin ja olin iloinen siitä, että syksyllä pieleen menneitä asioita pystyi kevätlukukaudella korjaamaan - minkä ajattelin syksyllä olevan täysin mahdotonta. Onnistuin kehittämään hermojani ja pitkäjänteisyyttäni ennenäkemättömällä tavalla ja ymmärsin, että ei ne hommat panikoimalla paremmiksi muutu. Tässä vastikään listasin ylös asioita, joita voisin tulevana syksynä tehdä toisin: millaista tukea esim. tietty oppilas tarvitsee, millaiset pelisäännöt luokassa on, kuinka minun jatkossa tulee toimia erilaisissa tilanteissa.

Eli tässä minäkin nyt vain kirjoittelen kouluasioista, vaikka ulkona olisi kaunis keli! Taidankin siis sulkea tietokoneeni ja mennä nauttimaan auringonpaisteesta vielä, kun sitä on saatavilla. ;)