torstai 13. elokuuta 2015

1. vuosi vs 2. vuosi

Viime vuonna tähän aikaan olin intoa täynnä enkä tiennyt, mitä lukuvuosi tuo tullessaan. Ja tarkoitan tuota ihan kirjaimellisesti että en tiennyt, sillä en ollut aikaisemmin ollut kokonaista lukuvuotta missään koulussa. Olin pihalla siitä, mitä kaikkea minun pitäisi suunnitella, millä tahdilla edetä ja kuinka olla lasten kanssa.

Tänä vuonna asetelma on toinen: olen jo selaillut kalenteria ja merkkaillut erinäisiä tapahtumia tai tärkeitä päivämääriä, jotka tulee muistaa huomioida opetuksessa ja missä vaiheessa niiden toteuttaminen aloitetaan. Olen tehnyt koko lukuvuodeksi alustavat suunnitelmat kunkin oppiaineen etenemisestä (asia, johon viime vuonna en kyennyt kuin vasta alkutalvesta). Olen myös jo tutustunut oppilaiden papereihin (mm. erityisen tuen päätökset). Viime vuonna pääsin tähän vaiheeseen n. joulukuun tienoilla (!), vaikka joitakin tietoja olin hitusen jo selaillutkin.

Summa summarum: tekemistä tänä vuonna on vähemmän, koska kokemusta lukuvuoden kulusta on enemmän, koulu on jo tuttu ja osa oppimateriaaleista ovat hienosti kierrätettävissä tälle vuodelle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti